Страстната
патетика, разгоряла се по въпроса за края на мораториума върху
продажбата на земя на чужденци и дали този тип сделки имат почва у нас, е
напълно разбираема за повечето българи. А и някак много патриотично
звучи да защитаваме земята си, макар и виртуално, щракайки по клавишите
на компютърния „keyboard”, че и от хиляди мили. Още като “роби” през
късното Средновековие, ние сме били
закърмени с неистова любов към земята, към пръстта, която ражда блага,
изхранва стоката и нас самите. Цялата класическа българска литература е
пропита и закърмена с тази първична любов, тя се уповава на нея,
разказва напоително за нивата, развива литературните си послания и идеи,
стъпила здраво върху устоите на земята. За тази земя се е проливала
кръв, вършели са се подвизи от нашите деди за защита на нашата
национална територия и суверенитет. Исконната литературна героика в
България се състои от образи, изцяло обладани от образа на земята и
нивата, гората и Балкана, и това е прекрасно! Действително националната
ни идентичност е изцяло зависима от тази ни, типично българска
привързаност. И напълно естествено и закономерно, единственото ни
неоспоримо право в условията на Османската империя е било да
стопанисваме и се разпореждаме със земята, (ясно е в една монархия от имперски тип кой е бил едноличният господар и владелец по закон) дори към началото на 18-ти
век са започнали и сделки с нея, макар че по законите на тогавашната
държава, на която сме били поданици, статутът ни е бил на „рая”. Това са
историческите факти, независимо дали ни харесват или не. До голяма
степен благоденствието на българина се е дължало на възможността му да
ползва неограничено земеделската земя. По време на Априлското въстание,
Копривщица се е откупила от палеж с три каруци злато, събрани от
местното население, а когато руските войски пресичат Дунава, се удивляват на домозаможието на българите. Да, духовното ни робство е било
непоносимо, но в материално отношение, повечето българи са били
независими, заможни, дори много от тях са били доста по-богати от
правоверните, сред които е имало пълни бедняци. Тази тогавашна реалност
обяснява и факта, че още преди Освобождението, стотици български младежи
са били пращани от бащите си да се образоват в Швейцария, Франция и
Германия, а това никак не е било евтино мероприятие. Такъв е например
Константин Стоилов от Пловдив. „Константин Стоилов Константинов е
български политик, един от ръководителите на Консервативната партия, а
по-късно - на основаната от него Народна партия. Стоилов е 2 пъти
министър-председател на България. Първият път по време на политическата
криза - след абдикацията на княз Александър I (10 юли 1887 — 1 септември
1887), а вторият — след падането на Стефан Стамболов (19 май 1894 — 18
януари 1899). Константин Константинов е роден на 23 септември 1853 г. в
град Пловдив, Османска империя (днес България). Учи в пловдивското
епархийско училище и в Робърт колеж - Цариград през 1873. Стоилов
завършва право в Хайделберг, Германия през 1877. Доктор по право на
университета. По време на учението си в Робърт колеж и Хайделберг
младият Стоилов води много строг и организиран живот. Цялото време,
всичко в него е подчинено на учението. По традиция в началото на
учебната година учениците от последния клас произнасят слово по свободно
избрана тема. Темата на К. Стоилов е "Мълчанието на историята върху
българския народ". Със словото си така завладява слушателите, че смайва
всички присъстващи, между които има и посланици на велики държави.”
Българските литературни класици Вазов, Яворов, Елин Пелин, Йордан
Йовков, а в по-ново време и Йордан Радичков възпяват епичната любов на
българина към земята, мъката му, когато се разделя с нея и дори
първичната му страст към пръстта, която ражда всичко необходимо за
живота. Тази пословична привързаност към родната земя, граничеща с
хипер-обсесия, понякога прераства чак до еротичен нагон, свързвайки
земята със страстта към жена. Едно от най-ярките произведения на тази
тема е повестта „Гераците”на Елин Пелин, която разкриват картинно и
неподражаемо драмата на българския живот през призмата на една почти
патологична привързаност към земята, олицетворявайки трите основни
фази на човешкото битие – раждане, развитие и смърт. „Гераците” – 1911:
„Йордан Герака е най-заможният човек в селото, обичан и почитан както от
семейството, така и от съселяните си. Той живее четиридесет години в
мир и разбирателство със своята съпруга баба Марга в тяхната голяма бяла
къща, „на лично място сред селото“. В нея те изграждат своя малък свят —
„широкия двор, в който можеше да се смести една махала“; „кичест бор“,
„донесен като малко борче от светите рилски гори“, който е „тяхното
семейно знаме, с което се гордееха“. Тримата им синове — Божан, Петър и
Павел — са се задомили и живеят според стария патриархален ред с
родителите си. Дядо Йордан Герака и баба Марга управляват семейството с
неоспорим авторитет и ръководят освен къщната работа, така също кръчмата
на стария Герак и полската работа, към която той се отнася с
благоговение.
Ала ненадейно една пролет баба Марга умира, а „с нея
от дома на Гераците изчезна добрият и строгият дух, който държеше всичко
в ред“. С това събитие в дома настъпва криза за реда и хармонията: „В
къщи изпълзяха като змии, незнайно откъде, сръдни, недоразумения,
крамоли и отровиха мекия домашен покой, сладко сгряван толкова дълги
години от любогрейната топлина на общото огнище.“ Дядо Йордан Герака,
най-младата снаха Елка, синът ѝ Захаринчо, болнавата дъщеря на Божан
Йовка и старият дядо Матей Маргалака („самотна душа в света, прибрана по
милост от дядо Йордан“) стават жертва на трансформацията на
разбирателството и любовта в отчуждение и омраза.”
Днес възниква
въпросът обаче: Интересува ли се истински българинът от земята? Защо
стотици хиляди хектари чернозем днес буренясва и трънясва? И това не е
само в прословутата Северозападна България между Лом и Монтана, която е заприличала на азиатска степ. Дори в
най-развитата земеделска част, Тракийската област – между Рило-Родопския
масив и Стара планина, та чак до Свиленград има огромни територии
необработвана селскостопански, изоставена земя. Близо 3.5 милионното
население на петте най-големи града в България никога не се е
интересувало от селскостопанската тема през целия си съзнателен живот,
освен когато е ходило да пазарува на Женския пазар в София, да речем.
Вярно е, комунистическият режим най-брутално се опита да отучи хората да мислят
за собствената земя, да го отчужди от грижата и болката за нея. Нивите
бяха национализирани за цели 40 години. Проведе се индустриализация, но
все пак държавното земеделие се опитваше да не оставя пустеещи земи. И
ето днес въпросът с вече възстановената собственост върху земеделските
земи стои с пълна острота. Отново ли ще се отнема свободата на
разпореждане с частната собственост върху земята? Кой ще решава вместо
самите собственици? Създават ли се условия от държавата те сами да
обработват и произвеждат продукция или да го правят съвместно с арендатори? Полага ли
държавата грижи да се преодоляват арендните измами?
Има общо взето
5-6 форми на собственост в правния мир – частна, кооперативна, общинска,
държавна, дружествена и т.н. Не е възможно и не е редно в една
демократична държава да се отнемат прерогативите на законните
собственици. Да, има известни рискове в новата ситуация, но принципите
на развитие на човешкото общество повеляват да има обществена свобода в
това отношение. Римското право, послужило за основа на съвременната
правна система, установена в света е категорично: частната собственост и
произтичащото от нея вещно право са свещената крава на демократичното
човешко общество и са неоспорими. Страховете на много хора имат своите
основания само и единствено, ако държавата не регулира правния механизъм
за подобни сделки с чужденци след отпадането на забраната. Ако целта на
мораториума е да се предпазят прословутите бабичките (защото обикновено дядовците си
отиват от този грешен свят доста по-рано) от изкупуване на няколкото им
декара на безценица, то защо тогава други категории собственици,
например по Черноморието, както и тези в Банско, например, се развихриха още през 90-те години и
впоследствие се разцепиха от прескъпи сделки с терени, преобразувани от
ниви в градски територии и то с чужденци? Около Варна стотици декари и
парцели са отдавна продадени и застроени с хотели на руснаци, вярно на
братя, така да се каже..Лужков притежава 600 дка терен близо до резерват
Камчия, а той, знае се не е гражданин дори на ЕС, но създава сериозна
заетост и доходи на местни българи. Един чужд гражданин, макар и
собственик на терен или земеделска земя не може пряко да участва в
политиката на страната ни, а още по малко в управлението на държавата
ни, ако ние като граждани и избиратели си стоим на мястото и избираме
разумни и отдадени на народа си политици. Но такъв един икономически субект би могъл да
организира производство, да раздвижи икономиката в даден регион, да
създаде заетост на местните хора. Ако не го направи, просто за известо
време остава юридически собственик на определена площ, но само на
хартия. Трябва да се разбере – има съществена разлика между юридическа,
частна собственост на земя или терен, тя може да се променя, от една
страна, и суверенна територия на държава с ясни закони, правила и
действия, от друга. Държавата дори може и да отнеме собственост на
чужденец, ако той нарушава законите на страната. (В никакъв случай не
отнемам правото на приятелите си да имат различно от моето мнение и
полагам усилия да вникна и в тяхното разбиране за нещата).
Димитър Хаджидимитров
Няма коментари:
Публикуване на коментар